miercuri, 24 iunie 2015

Folosirea instrumentelor Web 2.0 in cadrul lectiei de biologie




Proiect didactic pentru implementarea în clasă


Unitatea de învățământ: SCOALA GIMNAZIALA „SF. ANDREI”, BRAILA
Numele și prenumele: BONDEI IONICA
 Disciplina: BIOLOGIE



Clasa/Vârsta
Unitatea
Titlul activității didactice
Timp

Clasa a V- a

Organele de reproducere ale ale unei plante cu flori

Functiile florii: polenizarea si fecundatia

2 ore


Justificarea didactică pentru utilizarea Tehnologiilor Multimedia / Hypermedia
Obiective de învățare
-       Folosirea  videoclipurilor cu conţinut educaţional stimulează curiozitatea ştiinţifică a elevilor.
-       Testul introdus în documentul hypermedia  creat cu Active Textbook – contribuie la autoevaluarea elevilor.
-       Consider că avantajele didactice ale utilizării tehnologiilor Multimedia / Hypermedia sunt:
-       accesul rapid la informaţii;
-       impactul pozitiv vizual, auditiv şi practic pe care îl poate avea parcurgerea unei lecţii ce utilizează noile tehnologii.
predarea lecţiei cu ajutorul acestor tehnologii  o face atractivă pentru elevi.


Ob.1. sa explice functia de polenizare, pe baza unui desen
Ob.2. Să definească polenizarea şi fecundaţia, folosind limbajul ştiinţific de specialitate.
Ob.3. sa stabileasca diferenta intre polenizarea directa si polenizarea indirecta pe baza unui desen
Ob.4. Să reprezinte prin desen schematic polenizarea directă şi încrucişată
Ob. 5. Să reprezinte sub forma unei scheme simple, drumul străbătut de polen în procesul de fecundaţie
Ob. 6. sa manifeste interes pentru folosirea TIC in studiul biologiei


Termeni cheie
Resurse
Polenizare, fecundatie, celula sexuata barbateasca, celula sexuata femeiasca, celula ou, 
RESURSE         
a)             Resurse materiale: Tablă interactivă, videoproiector, laptop, 20  computere
b)            Resurse spațiale: laboratorul de informatica
c)             Resurse temporale: 50 de minute



Desfășurarea activității didactice
1.      Momentul organizatoric
-                Profesorul noteaza elevii absenți, verifica materialul didactic,  monteaza videoproiectorul si asigură o atmosferă prielnică desfășurării activității didactice.
-                Trimite tuturor elevilor pe e-mail - fisa de activitate (creata cu Google Docs), care contine sarcinile de  lucru care vor fi rezolvate pe parcursul lectiei (pentru fiecare sarcina se fac trimiteri prin link-uri) https://docs.google.com/document/d/10qnSwK579d_Trr4YhCpXFXJcZL-5Z9FpU_WufWLzBZI/edit (utilizare G-mail)
2.             Verificarea cunostintelor -  Se realizează conexiunile cu lecția anterioară, „Alcatuirea florii ”. Profesorul sustine elevii în rezolvarea unui test pe care l-a creat cu Active Textbook. https://docs.google.com/forms/d/1_ulhBMrKF7UVKLH6tp6EWB1jygcyFKTG4ZC1hyQOGX8/edit (sarcina 1 din fisa de activitate). Este un test interactiv ce presupune implicarea activă a întregii clase.
3.             Anuntarea titlului lectiei si a obiectivelor.
          Profesorul notează titlul lecției pe tablă: ”Functiile florii ” si prezinta obiectivele pe care elevii trebuie să le atingă pe parcursul acestei lecţii.
4.      Dirijarea invatarii.
-           Profesorul prezintă prin intermediul tablei digitale o animaţie care prezintă  procesul de polenizare, folosind Youtube (Link: https://www.youtube.com/watch?v=26oq5tWrb2Q)
          Solicita elevilor sa defineasca  polenizarea pe baza animatiei observate. Făcând apel la imaginile vizionate de elevi, clasifică polenizarea după locul de unde provine polenul: directă (autopolenizare) şi indirectă (încrucişată).
5.      Conexiunea inversa
          Cere elevilor să urmărească un mic material despre polenizare si sa descopere ce animale realizeaza acest proces: https://www.dropbox.com/s/2zufjtnq5jhlxce/Tema%204.wmv?dl=0, precum si caracteristicile florilor polenizate de insecte.
-           Cere elevilor să  rezolve un test pe care l-a creat in Google Form -  https://docs.google.com/forms/d/1xInDMdNGyWggMqIeSvIy7PQbnaGYlXIt8AleI0IwJEY/edit# - care urmareste identificarea caracteristicilor florilor care sunt polenizate de animale sau vant.
(Sarcina 2 din fisa de lucru)
-       Profesorul indica faptul ca si omul poate realiza polenizarea in scopul obţinerii unor soiuri noi de plante si apoi prezintă un material cu modul de realizare a acestui tip de polenizare, folosind Youtube (Link: https://www.youtube.com/watch?v=0UEpq1W9C_E). Precizeaza ca acest tip de polenizare este artificiala.
-       Explică că nu este de ajuns ca polenul să ajungă pe stigmatul unei flori pentru a obţine fructe şi seminţe.
-       Proiectează o animaţie care prezintă drumul parcurs de grăunciorul de polen in procesul de fecundaţie. (https://www.youtube.com/watch?v=hf9XlqXcal0 ); defineşte procesul de fecundaţie
6.      Conexiunea inversa
-       Invită elevii să indice drumul parcurs de tubul polinic pana la ovul, folosind Google Drawings: https://docs.google.com/drawings/d/1_ERtiab5UDvgq_KE3s1Pb406EvHr3kxVu-bEJPtomyw/edit (Cerinta 3 din fisa de activitate)
-       Pe baza raspunsurilor date de elevi se completeaza schema tablei
7.      Evaluarea performantei
-       Profesorul administreaza elevilor un test creat cu GoogleForm: https://docs.google.com/forms/d/1fukJQ-syHQb254D4_5XPEtF88fFrcCVA6vk-d2WX1oo/edit# (Cerinta 4)
-       Profesorul apreciază activitatea depusă de elev, notează elevii implicați  și le trimite elevilor tema pentru acasă prin intermediul contului de Gmail.

Finalizarea proiectului de lecție
Elevii vor avea drept tema realizarea, pe grupe de elevi:
-       a unor desene realizate  în care să redea polenizarea directa si polenizarea incrucisata
-       a unor prezentari in Power Point  in care sa prezinte polenizarea naturala si artificiala

Evaluarea
Abilități și cunoștințe
Deprinderi tehnice
Folosirea limbajului stiintific de specialitate
Identificarea unor asemanari si deosebiri intre polenizarea directa si cea indirecta
Reprezentarea sub forma de desen schematic a proceselor de polenizare si fecundatie
Utilizarea eficienta si corecta a instrumentelor TIC, realizarea unor prezentari Power Point

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu